Tocar, mirar i olorar llibres: els llibrers apropen la lectura als més joves

17 copiaTocar, mirar i olorar els llibres és una manera d'introduir als més joves en l'aventura de llegir i per a açò, el Gremi de Llibrers de València ha engegat una campanya de tallers que comencen en les aules dels col·legis i conclouen en les llibreries properes als centres escolars.

Més de 400 alumnes de col·legis de València, Paiporta, Xàtiva i Algemesí des de tercer de Primària i fins i tot primer de Secundària han participat ja en aquesta campanya, denominada "La botiga dels llibres", que es va iniciar el passat mes de desembre i espera arribar al miler de participants quan concloga amb el curs escolar.

El Gremi de Llibrers, que va nàixer fa 33 anys i agrupa a 64 llibreries de la Comunitat Valenciana, ha impulsat aquesta iniciativa, que s'ofereix de forma gratuïta als centres escolars i que, a més de contribuir a la difusió del llibre, busca promocionar el comerç especialitzat, de qualitat i de proximitat.

"L'objectiu és intentar canviar els índexs de lectura i cobrir un espai que hauria de desenvolupar l'Administració", explica a EFE el president del Gremi, David Cases, qui afig que la preocupació per vuit anys de crisis, en els quals han acumulat "un 40% de vendes en negatiu", ha portat als llibreters a cercar solucions.

Cases assenyala que els valencians són els segons per la cua que menys lligen a Espanya, i aquest país és al seu torn el segon d'Europa que menys llig, per la qual cosa "vist que les institucions no fan res per canviar-ho", han impulsat aquesta campanya "que és una manera d'educar als xiquets perquè estimen els llibres".

El president del Gremi de Llibrers assegura que aquesta iniciativa està agradant als mestres, als pares i sobretot als xiquets, que després del taller tornen a les llibreries.

El taller compta amb una primera part que es desenvolupa en les aules, on s'explica als alumnes la història del llibre, el procés de creació d'una obra des que l'autor té la idea fins que arriba a les prestatgeries de les biblioteques, amb totes les persones que intervenen, i se'ls introdueix en com triar un.

Els alumnes coneixen també l'ajuda que les noves tecnologies els poden oferir per a facilitar en la seua elecció, com els "booktrailers", vídeos curts d'un minut amb una breu presentació de llibres a semblança dels tráiler de les pel·lícules, o els "booktoubers", on aficionats a la lectura comparteixen els seus gustos.

"Es tracta de lligar noves les tecnologies i la lectura, que no estan renyits", explica a EFE Marian Val, de l'empresa encarregada de desenvolupar la campanya, Feets Gestió de Projectes, qui indica que als xiquets els crida l'atenció que internet o YouTube es puguen emprar també per a qüestions relacionades amb el món literari.

La segona part del taller implica la visita a una llibreria del barri, on els presenten als llibreters i s'insisteix en el seu paper de "consellers" a l'hora de triar un llibre, "ja que a part de Geronimo Stilton o el Diari de Greg, que tots coneixen, hi ha molts més que els poden agradar", assenyala Val.

També els expliquen com tractar els volums, a anar sense pressa i dedicar temps a la selecció, a "tocar, mirar i olorar els llibres" i a gaudir de les històries que es recomanen entre ells, els indiquen els professors o els aconsella el llibreter, perquè triar un llibre és tota una aventura.

Podeu llegir l'article original ací