El cartell de la 54 Fira del Llibre s’inspira en l’Odissea per a reivindicar la pervivència del sector del llibre

El cartell de la 54 Fira del Llibre, que se celebrarà del 25 d’abril al 5 de maig als Jardins de Vivers de València, s’inspira en el poema èpic L’Odissea, tema central de la nova edició del certamen, per destacar la pervivència del sector del llibre malgrat les dificultats que experimenta des de fa anys, així com per reivindicar el paper de la literatura i la cultura en l’actual escenari de canvi social i incertesa política. El disseny, que es presenta ara, és obra de l’il·lustrador valencià Pablo Caracol, seleccionat entre 51 candidatures després de la corresponent crida a projecte convocada al juliol de l’any passat pel Gremi de Llibrers i la Fundació Fira del Llibre, organitzadors de l’esdeveniment.

“El concepte del cartell es construeix a partir del tema de la Fira del Llibre d’enguany, L’Odissea. De les múltiples lectures que emanen d’un títol tan suggeridor, he decidit centrar-me en la particular odissea que el món del llibre viu en plena era de la imatge. El cartell pretén transmetre la lluita i l’aventura que vivim tots aquells que guardem relació amb la literatura i que volem fer-ne una professió digna de la qual poder viure. Escriptors, il·lustradors, editors, llibreters, tots dins d’un mateix vaixell que s’obri pas sortejant tempestes, ones de diferents naturaleses i, per sort, també dies de calma i suaus brises. Albirem aigües tranquil·les on no solament els transatlàntics dels best sellers i les grans cadenes de venda de llibres gaudeixen del plaer de navegar; albirem un bell horitzó i cap a ell ens dirigim”, afirma Pablo Caracol sobre la seua obra.

Pablo Caracol (València, 1983) és Llicenciat en Belles Arts i va començar la seua trajectòria artística mitjançant l’experimentació amb diferents disciplines, com la fotografia, l’escultura i il·lustració. En l’actualitat, centra la seua activitat en el desenvolupament de projectes propis com a il·lustrador i escriptor de literatura infantil i juvenil, així com en els àmbits de la cartelleria, les portades de llibres i la il·lustració per a premsa, camp en el qual ha treballat per a mitjans nacionals i internacionals com El País, The Economist, La Marea, 20 Minutos, Le Courrier International i Temps. És autor de Me gustan los globos (Narval Edicions, 2016), seleccionada per al projecte NewSpanishBooks; el seu pròxim llibre, La Espera, va resultar finalista en el concurs internacional d’àlbum il·lustrat convocat per l’editorial A Buen Paso. Recentment, ha resultat guanyador del III Certamen Nacional de Carteles de Animación a la Lectura Las Rozas Lee 2018, i seleccionat en el 9° Certamen de IberoAmerica Ilustra.

Van formar part del comité de selecció representants de l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV), l’Asociación de Diseñadores de la Comunitat Valenciana (ADCV), l’Asociación de Empresas de Comunicación Publicitaria de la Comunitat Valenciana (ComunitAD) i FULL-Fundació pel Llibre i la Lectura, a més de les entitats convocants.

Activitats

D’altra banda, el Gremi de Llibrers i la Fundació Fira del Llibre acaben d’obrir el termini per a la presentació de sol·licituds de participació com a expositor, que acaba l’1 de febrer, d’organització d’activitats, que finalitza l’1 de març, i de proposta de signatures d’exemplars, fins al 5 d’abril. Així mateix, els col·legis i instituts interessats disposen fins a l’1 de febrer per a inscriure’s en alguna de les 40 activitats escolars que acollirà la Fira amb el patrocini institucional de la Biblioteca Valenciana, dirigides a l’alumnat del segon cicle d’Infantil, Primària, ESO i Batxillerat.