El Gremi de Llibrers de València celebra el seu 40 aniversari

Anit, a l’hotel SH València Palace del cap i casal, es va celebrar el sopar commemoratiu del 40 aniversari del Gremi de Llibrers de València. El president del Gremi, Nacho Larraz, i la seua junta directiva van estar acompanyats pel president de les Corts Valencianes, Enric Morera, el  secretaria autonòmic de Cultura, Albert Girona, la directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga, el director general de comerç, Natxo Costa, el director general d’Economia, Francisco Álvarez, la regidora de Cultura de l’Ajuntament de València, Glòria Tello, i el regidor de Comerç, Carlos Galiana, entre altres personalitats de de la vida política,  social i cultural valenciana, així com de nombrosos agremiats.

En la seua al·locució, Larraz va fer balanç de les quatre dècades del Gremi i va reivindicar la llibreria com espai cultural, a la vegada que reclamava el suport de les administracions públiques per a desenvolupar nous marcs legals que desenvolupen la professionalització dels llibreters. “Necessitem”, va indicar el president del Gremi, “cobertura legal i suport per a les nostres iniciatives empresarials, així com marcs legals i fiscals adients a la nostra realitat de microempreses culturals”.  Al nostre país no existeix cap grau o mòdul formatiu específic per al sector de les llibreries. “Hem d’avançar en formació per a ser més competitius, per a oferir un servei de qualitat, per a diferenciar-nos com a comerç de qualitat i empresa cultural de qualitat,  perquè ni totes les botigues amb llibres són llibreries ni totes les persones que venen llibres són llibreters”, va puntualitzar Larraz.

Un dels moments més emocionants de la vetlada va ser l’homenatge als expresidents del gremi, quatre d’ells assistents al sopar. Glòria Mañas va agrair el reconeixement  en nom de tots ells.

L’acte va concloure amb el parlament de l’Ambaixadora de la Lectura, Anna Moner, que va destacar la importància cultural de les llibreries. Finalment, el president de les Corts Valencianes, Enric Morera, va tancar l’acte posant en valor la tasca que desenvolupen les llibreries en el progrés de la cultura del nostre país.

Al llarg de la vetlada es va fer l’anunci del premi Gremi de Llibrers de València 2018. Aquest premi, semblant al que atorguen altres gremis de llibrers del nostre país, tindrà l’objectiu de destacar i reconèixer la qualitat i significació de determinats títols per afavorir-ne la difusió a través de la seua promoció a les llibreries.  El premi, sense dotació econòmica, tindrà tres categories:  premi Gremi de Llibrers de literatura en valencià, premi Gremi de llibrers a altres literatures i premi Gremi de Llibrers d’àlbum il·lustrat. Cada llibreria agremiada podrà proposar fins a tres títols de cada categoria dels llibres publicats entre l’1 de setembre de 2017  i el 15 de juny de 2018.  Una comissió elegida pel Gremi determinarà el premi entre les obres proposades, que serà lliurat en la tardor del 2018 durant un sopar. Les obres guardonades portaran un adhesiu a la coberta indicant el premi. El premi Gremi de Llibrers de València suposa una important iniciativa de promoció del llibre i la lectura, i  manera molt especial de la promoció de la literatura en valencià feta al País Valencià i per les editorials valencianes.

El Gremi de Llibrers de València  va ser constituït el 17 de novembre de 1977. Dos mesos  més tard, el  6 de febrer de 1978, es van aprovar els seus estatuts provisionals, que  foren ratificats per l’assemblea general celebrada a l’Ateneu Mercantil de València el 28 de maig de 1978.

Actualment està integrat per 72 llibreries, configurant un mapa llibreter intercomarcal que van des del Baix Maestrat fins la Marina, passant per les comarques centrals valencianes. Aquestes 72 llibreries ofereixen un aparador col·lectiu directe i indirecte amb més de mig milió de títols vius, amb un volum de negoci anual superior als 20 milions d’euros.